Ook in Bernheze bestaat een Repair-café. Vrijwilligers zetten zich in voor het behoud van apparatuur. Zonde om iets weg te gooien terwijl je het kunt repareren.
Deze gedachten worden door de Europese Unie overgenomen door een voorstel in een wet te verankeren die het gemakkelijker gaat maken om kapotte producten te repareren. Doel is om de berg afval te verminderen. En voor consumenten wordt het goedkoper dan een nieuw apparaat te kopen. Producenten gaven tot nu toe de voorkeur aan vervangen boven repareren. Na een garantieperiode neigen consumenten eerder tot vervangen. Dat kost de consument in Europa 12 miljard Euro. Het recht op reparatie gaat dit veranderen. Of producenten zelf gaan repareren, is de vraag. Er kan ook een nieuwe industrietak ontstaan: de reparatiebranche. Een consument die binnen de garantieperiode bijv. een kapotte radio aanbiedt, heeft recht op reparatie door de producent. De nieuwe wet voorziet erin dat ook na de garantieperiode de consument een recht op reparatie heeft, tenzij de reparatie technisch onmogelijk is. De Eu zal kwaliteitseisenstellen aan reparateurs zodat de consument letterlijk waar voor zijn geld krijgt. En dat in heel Europa. Alle landen in de EU hebben twee jaar de tijd om zelf vorm te geven aan de eisen die in de richtlijn (wet) staan.
Met deze maatregel bespaart de consument geld, maar wordt er vooral bijgedragen tot het verkleinen van de enorme afvalberg die we jaarlijks met elkaar produceren. Daarom is deze maatregel een belangrijke bijdrage tot een duurzame samenleving.